Катерина Диса.
Історія з відьмами. Суди про чари в українських воєводствах Речі Посполитої XVII–XVIII століть. - Київ: Критика, 2008. - 302 с.
Головні герої книжки молодого історика, викладачки Києво-Могилянської академії Катерини Диси – уявлення ранньомодерного українського населення Речі Посполитої про відьомство і чари, звинувачення у відьомстві, а також конфлікти, що призводили до таких звинувачень. На читачів чекає вельми захоплива інтелектуальна, а почасти й «детективна» екскурсія за лаштунки судових процесів, адже самі суди, доводить авторка, – то лише оболонка, а судові документи, заки потрапити до рук історика, проходили кілька своєрідних фільтрів: слова відьми записував (власне, переказував і витлумачував) писар, тому запис не конче був тотожний відповіді на запитане; не завжди зрозуміло, який сенс вкладали в ті чи ті слова підсудні, свідки, судді, врешті, невідомо, яким тоном і з якою інтонацію вони ті слова вимовляли...
То якою була тутешня версія «інквізиції»? Що саме відбувалося на судових процесах і що їм передувало? На підставі яких законів і з дотриманням яких процедур розглядали справи про чари? Яку роль відігравали плітки, упередження, забобони, святенництво, нетерпимість? Яке місце в дізнанні відведено було тортурам і катуванням? Авторка зіставляє правничі приписи з дійсними судовими практиками, аналізує соціяльний і релігійний склад учасників судів, розглядає вироки у справах про чари, з’ясовує, що саме найчастіше викликало підозри та спричинялися до звинувачення у відьомстві. Працюючи з матеріялами судів про чари, найважче знайти золоту середину між довірою до кожного записаного слова і надмірним скепсисом щодо фантастичних історій зачарування. Цілісну картину подій, висновує дослідниця, відтворити годі, а читач мусить пам’ятати – всі ці історії є не продуктами реальности, а витвором людських страхів, переживань, фантазій і підозр. Якщо сучасному читачеві історії про зачарування дітей чи тварин видаються наївними та невірогідними, це не означає, що так само їх мала сприймати людина ранньомодерної доби.
ЗМІСТ
Подяки...... 9
Вступ......11
Розділ 1. Як відбувалися суди про чари
Правове підґрунтя.......30
Королева доказів: тортури і роль ката...... 39
У царині пліток: роль щоденного спілкування і репутації...... 50
Як часто відбувалися суди про чари?...... 60
Розділ 2. Уявлення церковних еліт про Диявола, демонів і відьом
Диявол та його воїнство в зображеннях......73
Демонічне у творах українських православних авторів....... 79
Особливості одержимости Дияволом та екзорцизму...... 94
Угода з Дияволом......104
Демонізація сусідів, опонентів і ворогів.......111
Розділ З. По той бік обвинувачень, або Анатомія судів про чари
«Мирне» сусідське співіснування.....121
Родина і чари.....139
Суперництво і зачарування......159
Небезпечна близькість: стосунки між паном і слугою......167
Тонкі любовні справи......177
Чари і медицина: сила забирати і повертати здоров'я.....186
Зачарування худоби і псування врожаю......202
Чарівники і повсякденна магія......209
Розділ 4. Дітовбивство і відьомство у Щуровчиках
Дітовбивство у Щуровчиках. Євка Станориха........229
Відьма. Оришка Личманиха......237
Нічні польоти і відьомські збіговиська. Мотря Онищиха Ткачиха, Настя Дзерицька, Гандзя Гурковська й Ельжбета Завадзька...........242
Вироки......247
Замість висновків: реабілітація магічного в сучасному світі.....251
Бібліографія.......259
Наталя Яковенко. Книжка про незвичні речі......281
Покажчики.....287
Рецензія Вахтанга Кіпіані на цю книгу
Переглянути (почитати онлайн) книгу можна тут