Conference of the International Society for Cultural History

"Gender and Generations: Spaces, times and relationships in cultural-historical perspective"

Trieste, Italy, 18-22 July 2016

Deadline 15 January 2016

The next annual conference of the International Society for Cultural History will be held in Trieste, Italy, from 18 to 22 July 2016.

The conference will be open to host papers and panels designed to address general questions of cultural history, particularly if meant to engage with methodological issues of wide interest and/or discuss the state and future of this area of research. The proposed yearly special topic is ‘Gender and Generations’.

У середині квітня 2015 р. за підтримки Представництва Фонду ім. Гайнріха Бьолля в Україні вийшло друком унікальне для незалежної України видання – збірник наукових праць “Жінки Центральної та Східної Європи у Другій світовій війні : Гендерна специфіка досвіду в часи екстремального насильства” за науковою редакцією Гелінади Грінченко, Катерини Кобченко та Оксани Кісь (Київ: ТОВ “Арт-книга”, 2015). Видання підготоване та видане у співпраці Інституту народознавства НАН України, Української асоціації дослідників жіночої історії, Української асоціації усної історії, за фінансової підтримки Представництва Фонду ім. Гайнріха Бьолля в Україні.

Запрошуємо до участі у Всеукраїнському конкурсі студентських наукових робіт з напряму "Гендерні дослідження". Другий етап конкурсу проводиться в Бердянському державному педагогічному університеті.
Роботи просимо надсилати до 26 січня 2016 року - в друкованому та електронному вигляді на вказані адреси. Підсумкова конференція відбудеться 17-18 березня 2016 року.

Peer-reviewed Collective Volume

The performative nature of remembrance is ‘marked by the act of listening, of attending to the voices of victims and survivors’(Winter, 2010). Many victims of the totalitarian regimes that marked many countries from the Central-Eastern Europe never had the option of writing their memoirs. In some cases their life stories were orally transmitted, but only to the members of their families. It can be hard for the second or third generation to relate with the experiences of their parents or grandparents when the memories of the past are missing or are only one-sided. Recuperative memory becomes almost an obligation of the future generations and in some cases the only available remembrance, as much as totalitarian regimes ‘engender the fear that nobody might remain to bear witness to the past’ (Rosch White, 2003).

Додаткова інформація